REVIEW: "BNA: Brand New Animal," is de anime die we nu nodig hebben!

published on 25 October 2020

Met elke nieuwe Netflix Original Anime bewijst het streamingplatform zichzelf als een grote speler in de anime-ruimte. Nu, met BNA: Brand New Animal - ook wel bekend als BNA - breidt Netflix hun line-up opnieuw uit met een hypergekleurde anime van de geliefde Studio Trigger. De serie van 12 afleveringen van regisseur Yoh Yoshinari debuteerde voor het eerst op Netflix Japan en bereikte onlangs zijn weg naar de Verenigde Staten. De serie speelt zich af in een wereld waar mensachtige dieren bekend als beastkin bestaan, volgt Michiru Kagemori, een normale mens die op een dag plotseling in een tanuki-beest verandert.

Bna season 2 release date netflix us brand new animal season 2 studio trigger anime

Deze plotselinge verandering leidt ertoe dat ze wegrent en haar toevlucht zoekt in Anima City, een plek die is opgezet voor beestmannen om als zichzelf te kunnen leven in een wereld die beestkin als gevaarlijk beschouwt, en ontmoet een wolf beestkin genaamd Shirou Ogami. Samen onderzoeken ze waarom Michiru een beest werd terwijl hij verwikkeld raakte in nog vreemdere gebeurtenissen in het proces. Van het confronteren van een dominant farmaceutisch bedrijf tot het kapotmaken van gokringen en het oplossen van het mysterie van Michiru's vermiste vriend, elke aflevering van BNA kan een monster-van-de-week-gevoel opwekken en tegelijkertijd verbinden met een groter, alles omvattend verhaal.

Net als de andere harige favoriete anime Beastars van Netflix, gebruikt BNA zijn humanoïde dieren om grotere thema's als onverdraagzaamheid, biomedische ethiek en religie aan te pakken. Michiru is een mens die lijdt aan wat zij en degenen die haar helpen, beastmanitis beginnen te noemen, en Michiru wandelt door de wereld met twee identiteiten. Hierdoor kan ze een hoofdrolspeler zijn die beide werelden waarin ze leeft en de problemen in beide uitdaagt. De serie gebruikt deze dubbele identiteit niet alleen om de discriminatie waarmee beastkins van mensen worden geconfronteerd te benadrukken, maar ook om een ​​pad voorwaarts voor hun samenleving te presenteren. Bovendien moet ze als een nieuw beest in Anima City leren over de nieuwe samenleving waarin ze nu past, die werkt als een prachtige manier om tentoonstellingen te weven en ook de kennis van een nieuwe wereld voor kijkers opricht.

Door de geschiedenis van de beastkin te situeren binnen onze echte tijdlijn, confronteert de show de problematische geschiedenis van de wetenschap door WO II te erkennen. Dit thema van biomedische ethiek begint met het onthullen van de beestachtige geschiedenis van het experimenteren en volgt op de laatste akte van het seizoen waarin Michiru en Shirou rechtstreeks tegenover een farmaceutisch bedrijf staan ​​dat alle beastkin wil 'genezen', niet alleen Michiru.

Brand new animal episode 4

Met dit alles gezegd, worden deze problemen behandeld op een manier die geschikt is voor bijna alle leeftijden. Gezien de schattige animatiestijl die niet alleen voor Michiru maar voor de rest van de beesthuid wordt gebruikt, zou deze show voor kijkers van elke leeftijd gemakkelijk te bekijken zijn, vooral met het gebruik van fel roze en blauw. Dat gezegd hebbende, hoewel dit niet geschikt is voor alle kijkers, is de manier waarop BNA met deze grote problemen omgaat open genoeg voor volwassenen om niet te worden neergehaald, terwijl ze subtiel genoeg zijn om gesprekken tussen jongere kijkers en hun ouders op gang te brengen.

Maar misschien is het belangrijkste thema van BNA een tienermeisje zijn dat gewoon probeert te leren van zichzelf te houden en dat maakt dit een goede serie voor een demografische tiener / pre-tiener. Dit is een krachtige boodschap die naar huis wordt gestuurd door de omschakeling die Michiru halverwege het seizoen ervaart.

Aan het begin van BNA voelt Michiru zich niet lekker in haar nieuwe tanuki-huid. Nadat ze naar Anima City is vertrokken om een ​​plek te vinden om naar huis te bellen, realiseert ze zich al snel dat haar onvermogen om terug te veranderen in haar menselijke vorm ervoor zorgt dat ze opvalt, zelfs op de plek die haar heiligdom zou moeten zijn. Daarom maakt ze er haar missie van om terug te keren naar haar menselijke zelf, om haar verschil te genezen. Maar nadat ze uit de eerste hand de schade heeft ervaren die mensen aan beastkin toebrengen, realiseert ze zich dat het niet alleen oké is om te accepteren wie ze is, maar dat ze kracht en geluk kan vinden in haar nieuwe leven. Haar verschil, zoals haar verhaal laat zien, is haar kracht en het is niet alleen belangrijk voor haar individuele verhaal, maar ook voor de bredere wereld om haar heen.

Weg van het verhaal om grote spoilers niet te benaderen, moet de creativiteit en schoonheid van de animatie van Studio Trigger worden genoemd. Van een cyberpunk-kleurenpalet en een wereld die daarbij past, BNA biedt zowel actievolle vechtsequenties als schattige momenten van zachtheid om de serie in balans te brengen. Hoewel sommige actiescènes enkele creatieve en enorme monsters laten zien met dynamisch geweld dat nooit onnodig toeslaat, is de serie ook gevuld met personageontwerpen die geweldige knuffels zouden maken, vooral voor de kleinere beesthuid.

Over het algemeen is BNA: Brand New Animal een prachtig, dramatisch, snel en krachtig verhaal dat allemaal in een fenomenale animatie is gerold. Eerlijk gezegd wordt deze serie met de hoogste aanbeveling geleverd, en met slechts 12 afleveringen van minder dan 30 minuten per stuk, is het een gemakkelijke eetbui voor je weekend.

BNA: Brand New Animal is beschikbaar om exclusief te streamen op Netflix in de Verenigde Staten.

Rating - 9/10

Read more